Work-life balance polskich przedsiębiorców

Posted on Posted in Przykłady, Service design, Zarządzanie

(Artykuł ma charakter daleko posuniętej generalizacji i odnosi się tylko do części obserwowanych na rynku postaw. Celem artykułu jest refleksja nad negatywnymi przykładami zaczerpniętymi z rynku.)

Idea work-life balance to jeden z tych tematów, o których powiedziano już chyba wszystko. Bo też ani filozofia ani środki jej realizacji nie zaliczają się do aktywności wymyślnych czy skomplikowanych. Wszyscy teoretycznie je znamy. I wszystkim nam bardzo trudno jest cały czas równowagę osiągnąć i utrzymać. Szybkość życia stała się wartością, wygrywa ten kto jest pierwszy; kto nie utrzyma tempa wyścigu zostaje w tyle. Dokąd tak pędzimy? Przedsiębiorca odpowie przede wszystkim – do zysku, to cel główny. Przez wyboje biurokracji i spraw pracowniczych. Bardzo często polski przedsiębiorca, menadżer zatrudniony w firmie z resztą też, sprawia wrażenie, że wie już wszystko.  Nikt też tak jak on nie szanuje swoich ludzi.

Tym bardziej zastanawiają wobec takiego głosu opinie polskich pracowników. Że strach się wychylić, że z chorym dzieckiem porozmawiać nie można, że się nie da – rozmawiać, zrobić, że i tak nikt nie słucha, że MY to jedno a ONI to drugie. I jeszcze to – że szanowany pracownik to ten który w sobotę dzwoni do swojego szefa.

Tak naprawdę nie powinno to dziwić, bo logika sytuacji jest prosta –  nikt nie jest tak zamknięty na głosy otoczenia jak ten kto wie wszystko.

Ludzie którzy wychodzą z takiego przekonania robią sobie krzywdę niezwykłą – bo tak naprawdę będąc w swojej opinii pierwszymi, lada moment znajdą się w tyle za tymi, którzy z jawnej niewiedzy każdą wiedzę chłoną. Nic tak nie stanowi o możliwości zbudowania przewagi konkurencyjnej w dzisiejszych (szalonych, szybkich, powierzchownych) czasach jak otwartość na różne perspektywy, poglądy i umiejętność uczenia się. Tak oto od idei work-life balance można dojść do prawd współczesnych ogólnych.

Poniżej pigułka informacji na temat dbania o równowagę własną i pracowników i odnoszonych z tego korzyści. Zależność bowiem jest prosta i następująca: pracownik darzony zainteresowaniem i szacunkiem  = pracownik lojalny = lojalny klient = długoterminowo i z sukcesem prowadzony biznes. A gdzie tu zysk, zapyta polski przedsiębiorca…

Szepnij o nas słówko
2