Proste i skuteczne narzędzie do diagnozy problemu

Posted on Posted in Metody, Zarządzanie

Gdy pojawia się problem i próbujemy go rozwiązać, to w naturalny sposób zadajemy sobie pytanie: Dlaczego? Odpowiedź, która nam przychodzi do głowy często jest tylko powierzchowną przyczyną i nie trafia w sedno.

Aby dojść do źródła problemu i skupić się na skutecznym rozwiązaniu warto zastosować prostą i szybką metodę 5 x Dlaczego. Polega ona na pięciokrotnym zadawaniu pytania “Dlaczego”. Każde nowe pytanie jest wyzwalane przez odpowiedź na poprzednie pytanie.

Diagnoza problemu. 5 x Dlaczego.
Diagnoza problemu. 5 x Dlaczego.

Dzięki zadawaniu pytań „ Dlaczego?” problem staje się bardziej zrozumiały, przez co podstawowa przyczyna jego powstania jest łatwiejsza do zidentyfikowania i wyeliminowania.

Zastosowanie

Metoda 5 xDlaczego nie wymaga wielu przygotowań i może być stosowana w bardzo wielu okolicznościach w każdej organizacji np. na warsztatach kreatywnych z pracownikami przy określaniu źródeł problemu występujących w trakcie procesu świadczenia usługi.

Przykład

1. Dlaczego Klient jest niezadowolony?

Bo zrealizowaliśmy projekt z dużym opóźnieniem.

2. Dlaczego projekt się opóźnił?

Bo źle oszacowaliśmy czas niezbędny do realizacji problemu.

3. Dlaczego źle oszacowaliśmy czas?

Bo nie zebraliśmy wystarczających informacji przed rozpoczęciem wykonania.

4. Dlaczego nie zebraliśmy wystarczających informacji?

Bo zbyt mało czasu poświęciliśmy na planowanie i projektowanie.

5. Dlaczego zbyt mało czasu poświęciliśmy na planowanie i projektowanie?

Bo nie potrafiliśmy przekonać klienta, aby przeznaczył większy budżet na fazę projektowania.

Twórcą metody 5 x Dlaczego jest Sakichi Toyoda. Metoda jest wykorzystywana jako element praktyki zarządzania Kaizen (pol. poprawa, zmiana na lepsze).

Szepnij o nas słówko
0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *