
Biznes podobnie jak inne aktywności jest zbudowany wokół celów. Poruszamy się z punktu, w którym jesteśmy (A) do punktu, w którym chcemy być (B). Jeśli cele są precyzyjne to możemy do nich dotrzeć realizując sekwencje poszczególnych kroków. Jeśli jednak zależy ci na przełomowych pomysłach to z natury rzeczy nie możesz precyzyjnie określić punktu B gdyż jest zbyt wiele niewiadomych. W tym przypadku bardzo pomocne okazują się gry biznesowe.
W przeciwieństwie do procesów biznesowych gry biznesowe nie kreują bezpiecznego łańcucha przyczynowo-skutkowego ale przestrzeń do odkrywania, eksperymentowania, prób i błędów. Ścieżka do celu nie jest jasna, cele są rozmyte i mogą się zmieniać (patrz rys1).
Podobnie jak Kolumb szukając szlaku do Indii, możesz natrafić na Amerykę. To całkiem coś innego, ale być może bardziej wartościowego.
Gra to nie zabawa
Gra w przeciwieństwie do zabawy składa się z poniższych elementów, które odróżniają grę od zabawy:
- Przestrzeń gry: Uczestnicy, zgadzając się na przestrzeganie reguł gry, jakie w niej panują wkraczają w przestrzeń, która zapewnia im poczucie bezpieczeństwa i zezwala graczom na zachowania, które w normalnych warunkach mogłyby być uznane za ryzykowne lub niewygodne.
- Gra ma ograniczenia czasowe i przestrzenne. Gra może zostać przerwana lub wznowiona.
- W grach wykorzystywane są przedmioty (np. pionki, karty, flipchart, karteczki samoprzylepne, klocki, kartony). Rekwizyty mogą być używane do śledzenia postępu gry lub utrwalenia jej aktualnego stanu.
- Gracze muszą wiedzieć jaki jest cel i kiedy kończy się rozgrywka.
Niezbędnik do gier biznesowych
- Otwarcie i zamknięcie gry.
- Wyzwanie – Zacznij od pytania, które “rozpali” uczestników, wzbudzi wyzwanie.
- Rekwizyty – wykorzystuj rekwizyty aby sprawić, żeby pomysły były namacalne, materialne, abyś mógł się nimi dzielić.
- Przestrzeń – wykorzystuj tablice, ściany, flipcharty aby móc na nich pracować, wizualizować pomysły.
- Generowanie – twórzcie jak najwięcej pomysłów w myśl zasady “Nie ma złych pomysłów (na razie)”.
- Przełamuj szablony wykorzystując analogię, przypadkowość, skojarzenia.
- Szkicuj, twórz modele. Szkicowanie jest najszybszym sposobem aby zmaterializować pomysł.
- Improwizuj
- Selekcja – gdy gra zbliża ku końcowi musisz dokonać selekcji. Określ kryteria i ustalaj priorytety.
- Coś nowego – za każdym razem próbuj czegoś nowego, podejmuj ryzyko. Inspiruj innych by odważyli się do tego samego. Dzięki temu będziecie mieli szanse na odkrycie czegoś nowego.
Wypróbuj gry biznesowe jako narzędzie do:
- rozpoznawania źródła problemu i wypracowywania drogi do jego rozwiązania,
- lepszego zrozumienia roli klienta i użytkownika,
- zwiększania zaangażowania pracowników,
- poszukiwania przewagi konkurencyjnej.
Źródło inspiracji: The ten essentialls of gamestorming, Gamestorming