Gry biznesowe – sposób na zespołowe rozwiązywanie złożonych problemów biznesowych

Posted on Posted in Gry biznesowe, Myślenie projektowe
Gamestorming
Gamestorming (zdjęcie: elitatt)


Biznes podobnie jak inne aktywności jest zbudowany wokół celów. Poruszamy się z punktu, w którym jesteśmy (A) do punktu, w którym chcemy być (B). Jeśli cele są precyzyjne to możemy do nich dotrzeć realizując sekwencje poszczególnych kroków. Jeśli jednak zależy ci na przełomowych pomysłach to z natury rzeczy nie możesz precyzyjnie określić punktu B gdyż jest zbyt wiele niewiadomych. W tym przypadku bardzo pomocne okazują się gry biznesowe.

W przeciwieństwie do procesów biznesowych gry biznesowe nie kreują bezpiecznego łańcucha przyczynowo-skutkowego ale przestrzeń do odkrywania, eksperymentowania, prób i błędów. Ścieżka do celu nie jest jasna, cele są rozmyte i mogą się zmieniać (patrz rys1).

rys_gra3

Podobnie jak Kolumb szukając szlaku do Indii, możesz natrafić na Amerykę. To całkiem coś innego, ale być może bardziej wartościowego.

Gra to nie zabawa

Gra w przeciwieństwie do zabawy składa się z poniższych elementów, które odróżniają grę od zabawy:

  • Przestrzeń gry: Uczestnicy, zgadzając się na przestrzeganie reguł gry, jakie w niej panują wkraczają w przestrzeń, która zapewnia im poczucie bezpieczeństwa i zezwala graczom na zachowania, które w normalnych warunkach mogłyby być uznane za ryzykowne lub niewygodne.
  • Gra ma ograniczenia czasowe i przestrzenne. Gra może zostać przerwana lub wznowiona.
  • W grach wykorzystywane są przedmioty (np. pionki, karty, flipchart, karteczki samoprzylepne, klocki, kartony). Rekwizyty mogą być używane do śledzenia postępu gry lub utrwalenia jej aktualnego stanu.
  • Gracze muszą wiedzieć jaki jest cel i kiedy kończy się rozgrywka.

Niezbędnik do gier biznesowych

  1. Otwarcie i zamknięcie gry.
  2. Wyzwanie  – Zacznij od pytania, które “rozpali” uczestników, wzbudzi wyzwanie.
  3. Rekwizyty – wykorzystuj rekwizyty aby sprawić, żeby pomysły były namacalne, materialne, abyś mógł się nimi dzielić.
  4. Przestrzeń  – wykorzystuj tablice, ściany, flipcharty aby móc na nich pracować, wizualizować pomysły.
  5. Generowanie – twórzcie jak najwięcej pomysłów w myśl zasady “Nie ma złych pomysłów (na razie)”.
  6. Przełamuj szablony wykorzystując analogię, przypadkowość, skojarzenia.
  7. Szkicuj, twórz modele. Szkicowanie jest najszybszym sposobem aby zmaterializować pomysł.
  8. Improwizuj
  9. Selekcja – gdy gra zbliża ku końcowi musisz dokonać selekcji. Określ kryteria i ustalaj priorytety.
  10. Coś nowego – za każdym razem próbuj czegoś nowego, podejmuj ryzyko. Inspiruj innych by odważyli się do tego samego. Dzięki temu będziecie mieli szanse na odkrycie czegoś nowego.

Wypróbuj gry biznesowe jako narzędzie do:

  • rozpoznawania źródła problemu i wypracowywania drogi do jego rozwiązania,
  • lepszego zrozumienia roli klienta i użytkownika,
  • zwiększania zaangażowania pracowników,
  • poszukiwania przewagi konkurencyjnej.

Źródło inspiracji: The ten essentialls of gamestorming, Gamestorming

Szepnij o nas słówko
0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *